Har din Volkswagen / Audi / Skoda / SEAT begynt å vise feilkoder for partikkelfilteret?
Bytte av partikkelfilter kommer sjelden på et passende tidspunkt, og pristilbudene viser ofte beløp på 20 000–25 000 kr for utskifting av DPF.
Symptomer på at bilens dieselpartikkelfilter begynner å bli dårlig er i første omgang at du får en lampe i instrumentpanelet som advarer om at DPF er tett og må byttes. Hvis man ikke gjør noe med det, kan bilen gå over i såkalt limpmode, noe som betyr at bilen ikke kan kjøres raskere enn 30–50 km/t før feilen er utbedret. Ofte kan man imidlertid rense diesel partikkelfilteret (DPF) selv ved en tvingende regenerering, og dermed forlenge levetiden på partikkelfilteret.
I dette innlegget viser vi hvordan du med diagnostverktøyet OBDeleven Pro kan holde oversikt over DPF, regenerere/rene partikkelfilteret og også se om det oppstår feilkoder samt slette dem.
OBDeleven støtter for øyeblikket både iOS og Android, men kun for Audi / Volkswagen / Skoda / SEAT. I løpet av 2021 er det imidlertid ventet at flere bilmodeller vil bli kompatible, med BMW og MINI først i rekken.
Hva er partikkelfilter og hvorfor slites det?
Kort fortalt er diesel partikkelfilter et filter som sitter i eksossystemet og sørger for å rense eksosene som slippes ut fra en dieselmotor. Partikkelfilteret er et krav for dieselbiler og skal kontrolleres ved den årlige besiktelsen. Bilen har også et sikkerhetssystem som skal hindre at du kan kjøre med et tett partikkelfilter.
Partikkelfilter er en forbruksdel og bør byttes mellom 10 000 – 20 000 mil, en noe diffus levetid da det kan være flere år mellom disse grensene. Kjørestil og vedlikehold påvirker levetiden til filteret, og heldigvis finnes det svært effektive måter å forlenge levetiden på partikkelfilteret, slik at man slipper å bytte det i bilens levetid.
Den største grunnen til at partikkelfilteret blir tett, er at motoren går korte avstander (bykjøring). Dette fører til at motoren ikke når optimal temperatur før den slås av, og dermed dannes sot som setter seg i filteret.
Derfor viser partikkelfilterproblemer seg ofte i vintermånedene. Motoren har da vanskeligere for å komme opp i temperatur, noe som fører til mer sotdannelse og at varsellampen tennes i instrumentpanelet.
Vedlikehold av partikkelfilter – regenerere DPF
Mange ganger er det dessverre først når varsellampene begynner å blinke i instrumentpanelet at interessen for diesel partikkelfilter (DPF) blir aktuell. Selv i dette stadiet kan man selvfølgelig gjøre en «forced regeneration», som det kalles, men som med alt annet er det lønnsomt å starte dette før problemet oppstår.
Den mest effektive måten å øke levetiden på et partikkelfilter er å kontinuerlig «blåse ut» soten som samler seg der. Dette gjør man enklest ved å starte en «tvangsgenerering av partikkelfilter» via diagnostikkverktøyet, som da midlertidig stenger av kjølingen for å tvinge opp temperaturen i partikkelfilteret til ca. 650-700 grader. Ved disse temperaturene renses en del sot ut, og filteret får lettere for å slippe gjennom eksosgassene.
Det er dessverre ikke mulig å gjøre filteret helt sotfritt, men å utføre denne typen regenerering av partikkelfilteret en gang hver halvår (avhengig av kjørestil) gjør stor forskjell og kan forlenge filterets levetid med flere år.
Er det slik at faren allerede er til stede når den første regenereringen gjøres, vil det fortsatt gi gode resultater, men jo tidligere du begynner med service / regenerering av partikkelfilteret, desto større effekt vil du se i form av levetid.
Regenerering av partikkelfilter
Volkswagen / Audi / Skoda / SEAT
Å gjøre en regenerering uten å stenge av bilens kjøling vil ikke gjøre noen stor forskjell, da bilen alltid aktivt motvirker varmeoppbygging. Er filteret tett og bilen begynner å varsle om dette, går bilen inn i det som kalles limpmode. Dette betyr at bilens styringssystem begrenser hastigheten til maks 30–50 km/t, for å sørge for at bilen kommer til et verksted raskt.
Det første steget er å lese av data fra bilen for å se hvor mye sot som finnes i filteret på nåværende tidspunkt, slik at vi har noe å sammenligne med etter regenereringen. Dette gjør vi ved å lese av «Live data» og søke etter «Soot», der du får et mål i gram, som tilsvarer nåværende sotmengde i partikkelfilteret.
Regenerering startes vanligvis via «Basic settings» i adressen «01-Engine», men dette kan variere fra bil til bil. I enkelte biler kan regenereringen gjøres mens bilen kjører, mens andre bilmodeller krever at bilen står stille under rensingen. Ved ny avlesning av sotmengden etter regenereringen bør mengden sot ha minket, og filteret er dermed renset for det som kan renses ut.
Nedenfor finner du en kort video som viser hvordan man leser av sotmengden og aktiverer regenerering av diesel partikkelfilter i Volkswagen med OBDeleven.