Igjen nærmer vinteren seg med stormskritt, og ingenting gjør dette mer tydelig enn å måtte skrape frontruten før morgenturen…
Dieseldrevet parkeringsvarmer er et valg som dessverre langt ifra alle Volkswagen-biler er utstyrt med fra fabrikk, men også de bilene som har dette alternativet kan noen ganger ha problemer som gjør at varmeren ikke starter som den skal, verken via fjernkontroll eller timer.
Ofte kan det dreie seg om et varmeelement som har «låst seg», ikke fordi det er noe galt med det, men fordi det for eksempel ikke har klart å starte etter flere mislykkede forsøk, der man har prøvd å starte varmeren uten at alle kravene for aktivering er oppfylt. Det kan altså være så enkelt som at man prøver å starte varmeren, men har for lite drivstoff på tanken eller at batterinivået er for lavt. Gjentatte forsøk på å starte parkeringsvarmeren fører til at enheten låses med en feilkode som indikerer at varmeren ikke har kunnet starte.
Dette problemet kan selvfølgelig også oppstå på grunn av en defekt varmer, men symptomene på en «låst» parkeringsvarmer og en defekt varmer er veldig like og vanskelige å skille uten tilgang til diagnostikk.
I dette innlegget viser vi hvordan du leser ut feilkoder og «låser opp» parkeringsvarmeren i din Volkswagen-bil som eventuelt kan ha låst seg på grunn av noe så enkelt som for mange mislykkede forsøk på å starte den. Hvis du mangler diagnostikkutstyr, kan disse bestilles via vår nettbutikk både for egen feilsøking eller via vår fjernservice (se lenker på slutten av innlegget).
Første steg er å identifisere feilen.
Det gjør vi ved å koble til vårt diagnoseverktøy med tilhørende programvare og lese ut feilkoder i styreenheten «18» (Auxiliary heater, parking heater, aux. heat.).
I dette eksempelet bruker vi OBDeleven og en VW Golf. Med andre verktøy/bilmodeller kan fremgangsmåten variere.
Feilkodene vi får opp i dette tilfellet er «01410», som indikerer overopphetet varmeelement, og «02251», som viser at parkeringsvarmeren er låst (Heater unit locked). Å bare slette disse feilkodene vil føre til at de dukker opp igjen med en gang.
For å låse opp varmeren og slette feilkodene, kreves en tilbakestilling via adaptasjon.**
Vi går derfor videre til «kanal 42» i samme styreenhet («18-Aux. heater») og endrer den nåværende verdien fra «0» til «1», før vi lagrer den nye verdien i adaptasjonskanalen.
Den nye verdien lagres og går deretter automatisk tilbake til «0» igjen. Denne adaptasjonen tilbakestiller parkeringsvarmeren, og vi kan gå tilbake til feilkodene og slette dem. Etter at feilkodene er slettet, er parkeringsvarmeren låst opp og kan nå brukes som vanlig igjen via både fjernkontroll, knapp på klimaanlegget, samt via telefon (hvis GSM-mottaker er installert).