Freeze frame-data er en samling av parameter-ID-er som lagres i et kjøretøys motorstyreenhet (ECU) hver gang en feilkode (DTC) blir utløst.
Disse parameterne kan inkludere: turtall (RPM), batterispenning, omgivelsestemperatur, kjøretøyets hastighet, motorkraftbelastning, inntaks- og kjølevæsketemperatur, og mye mer.
DTC-en som utløses påvirker hvor mye data som lagres i freeze frame. Noen DTC-er vil ha langt mer detaljert freeze frame-data enn andre.
Siden freeze frame-data viser de nøyaktige kjøreforholdene når et problem oppstår, er det uvurderlig for feilsøking. Det er også veldig nyttig når du skal finne ut hva den irriterende «Check Engine»-lampen (CEL) egentlig handler om.
Hvordan fungerer freeze frame-data?
Freeze frame-data blir registrert hver gang et problem oppstår flere ganger i kjøretøyet ditt. Bilprodusentene definerer hva som utgjør et intermitterende problem (dvs. hvor mange ganger det må oppstå før det blir registrert).
Slik fungerer det:
Alle kjøretøy produsert etter 1996 har to kategorier for feilsøking: «Pending» og «Logged».
-Pending betyr at en feil er oppdaget, og en DTC har blitt tildelt, men feilen har ikke oppstått hyppig nok ennå. Hyppigheten defineres av produsenten.
– Logged betyr at feilen har passert hyppighetsgrensen. De fleste «Logged»-feilkodene vil bli lagret sammen med freeze frame-data, som inneholder informasjon om de aktuelle kjøreforholdene.
Når en eller flere feilkoder er logget, blir «Check Engine»-lampen (CEL) tent. Dette er ikke alltid veldig nyttig i seg selv, og derfor trenger du et OBD-diagnoseverktøy eller et lignende verktøy for å få mer informasjon.
OBD-lesere kan få tilgang til freeze frame-data. Slik kan det se ut med OBDeleven:
Hvilke parametere kan du finne i freeze frame-data?
Det kan være store forskjeller i hvordan biler lagrer freeze frame-data, avhengig av feilkoden, da noen gir mer omfattende informasjon enn andre.
Med de fleste feilkoder vil du få informasjon som:
–Feilprioritet – viktigheten av den oppdagede feilen. Kan variere fra 1 til 7, der 1 er den mest kritiske, og 7 er den minst kritiske. Nummerene 0 og 8 er reservert for annen informasjon.
–Feilhyppighets teller – antall ganger feilen har oppstått under alle kjøresykluser. Kan variere fra 0 til 254.
–Unlearning teller – antall feilfrie kjøresykluser som gjenstår før ECU-en fjerner feilkoden(e).
– Utetemperatur – nøyaktig hva det står på etiketten: lufttemperaturen utenfor kjøretøyet da feilkoden ble utløst.
– Motorturtall – RPM som ble registrert når freeze frame-dataene ble tatt.
– Kjølevæsketemperatur – den fangede kjølevæsketemperaturen da freeze frame-dataene ble logget, og feilkoden ble satt.
Og mye mer. Moderne kjøretøy kan registrere store mengder freeze frame-data, avhengig av DTC-en. Du kan finne informasjon om kjørelengde, motorturtall, normert belastningsverdi eller andre parametere du kan forestille deg.
Hvordan lese freeze frame-data?
Alle OBD-skannere vil ha forskjellige måter å vise freeze frame-data på. Når du bruker OBDeleven-skanneren for å lese freeze frame-data, må du først skanne kjøretøyet ditt fra Volkswagen Group (VAG) med OBDeleven VAG-appen.
Deretter, fra «Control Units«-delen, klikker du på den spesifikke enheten hvor feilen ble funnet (den vil ha et rødt tall øverst til venstre), som vist her:
La oss ta motoren som et eksempel. Du vil få en liste over feilkoder:
Ved å klikke på den spesifikke feilkoden åpnes menyen for freeze frame-data. Der vil du se alle de registrerte parameterne når problemet ble oppdaget:
Andre OBD-lesere vil vise en tabell eller meny som lister opp den identifiserte feilen og freeze frame-dataene. Avhengig av enhetens funksjonalitet, kan du også få produsentspesifikke feilkoder sammen med freeze frame-dataene.
Produsentspesifikke feilkoder kan avsløre informasjon som generelle DTC-er ikke dekker. De kan være mer spesifikke for kjøretøyet ditt og hjelpe med å finne en løsning.
Freeze frame-data vs live data
Live data-opptak er en funksjon som tilbys av noen avanserte OBD2-verktøy. Selv om det ofte sammenlignes med freeze frame-data, er det noen viktige forskjeller.
– Tidspunkt for datainnsamling: Live data er kun tilgjengelig hvis OBD-diagnoseverktøyet er koblet til og registrerer. Freeze frame-data kan logges når som helst kjøretøyet er i drift, selv om det vanligvis tilgås gjennom de samme verktøyene.
– Omfang av registrert data: Omfanget av den registrerte dataen vil variere avhengig av hvilken feil det gjelder, noe som kan hjelpe eller hindre analysen. Live data viser derimot konstant informasjon, som motorens turtall eller drivstofforbruk, og kan også vise informasjon som ikke er relatert til en pågående feil.
– Bruksområder: Begge disse verktøyene er veldig nyttige for bildiagnostikk. Freeze frame-data viser parametrene på nøyaktig det tidspunktet feilen oppstod. Live data viser hva som skjer i øyeblikket.
Vanlige spørsmål om freeze frame-data
– Er det mulig at det ikke finnes freeze frame-data?
De fleste feil har freeze frame-data, men ikke alle feilkoder (inkludert produsentspesifikke koder) vil ha freeze frame. Mange feilkoder vil imidlertid ha det.
Større forskjeller ligger i hvor mye data som blir logget når koden er satt. Ulike koder vil typisk ha forskjellige mengder data i sin freeze frame.
– Kan jeg tilbakestille freeze frame-data?
Ja. Freeze frame-data er vanligvis knyttet til en spesifikk feilkode. Hvis du har et OBD-verktøy som er kompatibelt med kjøretøyet ditt og har muligheten til å tømme feilkoder, vil det fjerne freeze frame-dataene også.
Selv om det tilbakestiller CEL-lampen, løser det ikke det underliggende problemet. Det er sannsynlig at den samme feilen vil dukke opp igjen senere, så det er ofte bedre å kjøre en bildiagnose og fikse problemet i stedet for å bare tømme koden.
– Finnes det freeze frames som ikke tennes på Check Engine-lampen?
Ja. Mens de fleste generelle feilkodene lyser opp CEL-lampen, kan produsentspesifikke koder gjøre det ikke. Det er en god idé å regelmessig sjekke bilen for problemer og utføre forebyggende vedlikehold i stedet for å vente på at en lampe skal lyse.
Ansvarsfraskrivelse: Råd, veiledninger og bilpleietips på bloggen vår er ment som nyttige ressurser for generell vedlikehold og reparasjoner. Vi prøver å gi så nøyaktig informasjon som mulig, men det anbefales å bruke informasjonen på egen risiko og etter skjønn.
Husk alltid å konsultere kjøretøyets brukerhåndbok eller en sertifisert mekaniker for spesifikke reparasjonsdetaljer og sikkerhetsprosedyrer.