Service / regenerer partikkelfilter

Har Volkswagen / Audi / Skoda / SEAT begynt å vise feilkoder på partikkelfilteret?

Et partikkelfilter bytte kommer aldri til rett tid og tilbuden viser sjelden under 20’000-25’000: – for en skifte av DPF.

Symptomer på at bilens diesel partikkelfilter begynner å bli dårlig, er i første trinn at du får en lampe i instrumentpanelet som advarer om at DPF er tett og må byttes ut. Hvis du ikke gjør noe med det, kan det i neste trinn sette bilen i såkalt limmodus, noe som betyr at det ikke er mulig å kjøre bilen raskere enn 30-50 km / t før feilen er utbedret. Mange ganger kan du imidlertid rengjøre diesel partikkelfilteret (DPF) på egen hånd gjennom en tvungen regenerering og dermed forlenge levetiden til partikkelfilteret ditt.

I dette innlegget viser vi hvordan du med diagnose verktøyet OBDeleven Pro kan holde orden på DPF, regenerere / rengjøre partikkelfiltre og også se om det oppstår feilkoder og slette dem.

OBDeleven støtter for øyeblikket både iOS og Android, men bare Audi / Volkswagen / Skoda / SEAT. I 2021 forventes imidlertid flere bilmodeller å havne på kompatibilitetslisten, med BMW og MINI først i køen.

Hva er et partikkelfilter, og hvorfor oppstår slitasje?

Kort fortalt er et diesel partikkelfilter et filter som sitter i eksosanlegget og sørger for at eksosgassene fra en dieseldrevet motor blir renset. Partikkelfilteret er et krav for dieselbiler og er noe som må kontrolleres under EU kontroll inspeksjonen. Men bilen har også et sikkerhetssystem som forhindrer at du kan kjøre bilen med tett partikkelfilter.

Partikkelfilter er en forbruksdel og noe som skal byttes mellom 10’000 – 20’000 mil, noe diffust levetid, da det kan variere flere år mellom disse grenseverdiene. Kjørestil, men også vedlikehold, påvirker filterets levetid, og heldigvis er det veldig effektive måter å forlenge partikkelfilterets levetid, slik at du ikke trenger å bytte det i hele bilens levetid.

Den største grunnen til at partikkelfilteret blir tett, er korte turer (bykjøring), dette bidrar til at motoren ikke rekker å nå den optimale temperaturen før den slås av og dermed dannes sot som legger seg i filteret.

Dette er grunnen til at partikkel filter problemer vanligvis dukker opp om vinteren. Motoren har da vanskeligere tid enn normalt for å nå temperatur, noe som fører til at det dannes mer sot og varsellampen vises i instrumenthuset.

Vedlikehold partikkelfilter – regenerere DPF

Dessverre er det ofte bare når varsellampene begynner å blinke i instrumenthuset at interessen for diesel partikkelfiltre (DPF) blir aktuell, selv på dette stadiet er det selvfølgelig mulig å gjøre en «forced regeneration» som det kalles, men som alt annet lønner seg å starte med dette selv før problemet oppstår.

Den klart mest effektive måten å øke levetiden til et partikkelfilter er å kontinuerlig «blåse ut» sotet som samler seg der. Den enkleste måten å gjøre dette på er å starte en «tvungen regenerering av partikkelfilter» i bilen via diagnostikk, som da betyr at kjøling er slått av for midlertidig å tvinge temperaturen i partikkelfilteret til litt over 650-700 grader. Ved disse temperaturene blir noe sot renset, og filteret er lettere å slippe gjennom eksosgassene.

Dessverre er det ikke mulig å få filteret helt sotfritt, men å utføre denne typen regenerering av partikkelfilteret hver sjette måned (avhengig av kjørestil) gjør en veldig stor forskjell og kan forlenge filterets levetid med flere år.

Hvis faren allerede er tilstede når den første regenereringen er ferdig, vil den fremdeles gi gode resultater, men jo tidligere du begynner med service / regenerering av partikkelfilteret ditt, jo større blir effekten av det når det gjelder levetid.

Partikkelfilterregenerering Volkswagen / Audi / Skoda / SEAT

Å gjøre en regenerering uten å slå av bilens kjøling vil ikke utgjøre noen stor forskjell, dette er fordi bilen alltid aktivt motvirker varmegenerering. Hvis filteret er tett og bilen begynner å advare om dette, havner bilen i det som kalles limmodus, noe som betyr at bilens kontroller begrenser den fra å kjøre raskere enn 30-50 km / t, dette for å sikre at bilen havner på et verksted så fort som mulig.

Det første trinnet er å lese data fra bilen for å se hvor mye sot det er i filteret for tiden, dette for å ha noe å sammenligne med etter at regenerering er utført. Vi gjør dette ved å lese «Live data» og søke etter «Soot», så får du en målt verdi i gram, som tilsvarer den aktuelle mengden sot i partikkelfilteret.

Regenerering startes via «Basic settings» i adresse «01-Engine», og kan se litt annerledes ut fra bil til bil. I noen biler er det mulig å gjøre regenerering mens bilen kjører, mens andre bilmodeller krever at bilen står stille når partikkelfilteret rengjøres. Når du leser igjen sotmengden etter at partikkelfilteret er regenerert, bør mengden sot reduseres og filteret blir dermed renset for det som kan renses.

Nedenfor er en rask video om hvordan du leser mengden sot og aktiverer regenerering av dieselpartikkelfiltre i Volkswagen med OBDeleven.

Merket med: ,,,,,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *